Следродилната депресия

  от Радослава Недкова |   20.11.2013 |   Коментари: () |   Посетена: (1465)


Притесненията около раждането отлятяха и твоята рожба най – после е в прегръдките ти. Защо обаче те измъчва тревога и вместо радост изпитваш безпокойство?

Да бъдеш Майка – едно ново усещане за отговорност, грижа, себеотдаденост... И съвсем естествено е новата ти роля да предизвика у теб нови емоции – не винаги само положителни. Понякога усмивките ненадейно преминават в сълзи, а усещането за удовлетвореност – в тревожност и апатичност. Следродилна депресия ли е това? Как да разпознаваме симптомите и как да се справим?

РОДИЛНАТА ТЪГА

Това е най – често срещаното следродилно разстройство

Симптоми : Безпокойство, плач без видима причина, раздразнителност, умора, стигаща до изтощение, тъга, безсъние (дори когато бебето спи спокойно), тревожност, чести и внезапни промени в настроението, емоционална лабилност и други. Симптомите се проявяват още в първите дни след раждането и обикновено траят около 2 седмици. И не се налага никакво специфично лечение.

Причини: Специалистите все още не са установили както предизвиква „родилната тъга”. Смята се, че става дума за комбинация от фактори: биологични, личностни, психо-социални, демографски... На 3-тия 4-тия ден от раждането превъзбудата от родовия процес и от появата на бебето постепенно започва да отшумява, хормоналните нива се променят, млякото идва. Всичко това, съчетано с отговорността за един нов човешки живот, причинява усещане за потиснатост, уязвимост, прекомерна чувствителност.

ТЕЖКА СЛЕДРОДИЛНА ДЕПРЕСИЯ

За разлика от родилната тъга, тежката следродилна депресия започва по късно, обикновено до 3 месеца след раждането. Засегнатите от нея се нуждаят от специализирано лечение. Сигналите са характерни за депресивните състояния: липса на тонус, постоянно лошо настроение, пристъпи на безпричинен плач, нарушен или липсващ апетит, неспособност за радост и чувство за вина, натрапчиви усещания за напрежение и тревожност. Нормалните майчински притеснения за бебето се превръщат в болезнено обсебващо чувство, което води до безпричинна паника, усещане за малоценност и безпомощност. Страдащите от тежката форма на следродилна депресия са убедени, че немогат да се справят с новите си задължения, и не вярват, че някога ще успеят да се научат. Заплаха от сериозна депресия съществува през цялата първа годинка на бебето – понякога тя се появява постепенно, друг път – изведнъж. Намесата на специалист е добро решение.

СЛЕДРОДИЛНА ПСИХОЗА

Засяга много малък процент от жените и се счита за сериозно и опасно психическо разстройство. Развиват се афективни и шизофренични симптоми. В най – тежките случаи е възможно дори майки да посягат на децата си. Това е сериозно заболяване, изискващо продължително професионално лечение.

КАК ДА ОВЛАДЕЕШ СИМПТОМИТЕ НА ДЕПРЕСИЯТА

Ако усешащ, че се нуждаеш от помощта на психолог, не се колебай да се обърнеш към него. Но как самата ти можеш да си помогнеш:

ХРАНА

Качествената храна ще ти помогне да поддържаш енергията си през деня. Опитай да се храниш през няколко часа в едни и същи часове, дори и да имаш време единствено за леко хапване на крак. Избягвай рафинирани въглехидрати като шоколад, бисквити, бял хляб. Тези храни се усвояват бързо, като дават първоначален енергиен тласък, но след това оствят чувството на умора и безпокойство. За да си енергична през по – голямата част от времето, приемай въглехидрати от: пълнозърнести продукти, кафяв ориз, макарони. Към тях добави и протеини от: крехко месо, риба, сирене или кисело мляко. А също така и храни, богати на витамин  B (фасул, бобови варива, безсолни ядки). Цинкът, който се съдържа в спанака, броколите и зелето, както и Омега-3 мастните киселини в сьомгата, скумрията и риба тон водят до прилив на енергия и повишаване на настроението. Вместо кафе, кола и чай, съдържащи кофеин(който бързо те освежава, но също така бързо изтощава), избери минерална вода и билков чай.

ДВИЖЕНИЕ

Физическите упражнения са чудесно средство за преодоляване на умората, през да се пресилваш на този етап. Ходенето например спомага за повишаване на настроението, тъй като при него мозъкът освобождава химическото вещество, отговорно за доброто самочувствие  - серотонина. Излизането на чист въздух прояснява мислите, намалява чувството на умора, а и бебето се чувства по-добре навън. Постепенно увеличавай разстоянието, което изминаваш при всяка разходка, и честотата на излизанията. Също така е полезно са променяш ритъма на ходене с оглед на подобряване на кръвообращението.

АРОМОТЕРАПИЯ

Тази област в алтернативната медицина и козметика е все още малко позната у нас, но си заслужава да се обърнеш към специалист или пък сама да опиташ да внесеш някое прекрасно ухание в ежедневието си. За повишаване на настроението, се използват есенциални масла от розмарин, жасмин,иланг-иланг, бергамот и роза. Употребата им зависи от вида масло, но можеш просто да капнеш няколко капки във ваната.

ОБЩУВАНЕ

Не на последно място е и пълноценното общуване. Споделяй чувствата и настроенията си с хората около теб, и всички, които те обичат и подкрепят. Изолацията е най-лошото, което можеш да си причиниш. Не се страхувай от емоциите и вълненията си. Татко е същият този мъж, когото обичаш – може да му се довериш. Грижи се за себе си, намирай време и за общуване с приятели (в началото дори да са само няколко минутки задушевни разговори по телефона). Радвай се на живота! Твоето бебе е най – щастливо, когато мама се смее, и се нуждае от твоята увереност и сила.